Sunday, October 6, 2013

Bungee Jumping

Pemikiran kita jarang sekali sama seakan siapa-siapa. Tapi kita jarang sekali boleh lari dari memikirkan benda yang kita takmahu ingat.

Kita boleh cakap, 'aku taknak fikir lagi pasal ni. Takda kene-mengena dengan aku. Tu masalah dia dengan sipolan. Biarkan mereka.'

Tapi percaya tak, jika ada ruang masa kosong lagi lengang. Perkara itu yang sampai ke kotak fikiran ini.

Ye, aku faham kau taknak fikirkan. Aku taksalahkan kau pun. Sabar okay. Macam ni, perkara tu yang seolah-olah takboleh jauh dari kita. Dan aku yakin, lagi kau kata jangan fikir, lagi bergunung-gunung dia jejak kau.

Untuk aku, biarkan perkara itu datang. Masa dia tengah taksub main dalam otak kau yang lapang tu, apa kata kau dengar lagu-lagu awesome or baca buku. Kalau ada situasi dalam lagu atau buku yang mengejek *sebab kadang2 playlist lagu sendiri perli balik kan* , apa kata kau fikir secara... Positif.

Ye, ye.. Aku tahu susah untuk positif. Sekurang-kurangnya kau kena cuba jadi optimistik. Ajar diri sendiri untuk bertindak. Selalunya perkara yang kita fikirkan tu mesti yang sudah berlaku kan? Bila takboleh nak berhenti berfikir baik fikirkan cara untuk berpandangan 'indah'.

Masa lalu kau dah lama pergi. Kau yang takpernah nak lepaskan masa lalu untuk terus berlalu. Macam mana kau nak ada satu masa yang bergerak ke depan tanpa menjentik peristiwa masa lalu tu?

Okay, apa yang kau fikirkan belum pula berlaku? Takpa, lalui harihari kau macam selalu. Jangan sampai routine kau berubah 360 darjah kerana kau takutkan sesuatu yang belum berlaku. Takut? Takda siapa pun nak sesuatu yang dia taknak, untuk terjadi.

Optimistik.
Dalam negatif masih ada positif.
Dalam takut masih ada keyakinan.
Dalam jatuh kau masih boleh bangun sendiri tanpa tangan lain yang menghulur
Dan aku percaya
Dalam buruk ada juga baiknya.

Payah. Memang payah. Tapi kalau kau takmampu ber-bungee jumping sekarang, jangan berangan-angan untuk terbang.

No comments:

Post a Comment