Wednesday, October 16, 2013

Boleh

Kita manusia yang sama.
Yang membezakan hanyalah siapa ibubapa kita.
Secara fizikal, kita lain.
Tapi pernah tak kita sedar, apa yang kita alami, SAMA.
Cerita yang berbeza tapi dalam pengembaraan yang sepadan.

Macam roller coaster.
Atas.
Bawah.
Tapi kau je boleh pilih sama ada
Mahu menjerit?
Menjerit sambil tutup mata?
Melalak?
Muntah?
Atau diam dan hayati sendiri?

Kadang-kadang aku rasa hilang dalam fantasi
Aku hanya mahu travel satu dunia, baca puisi kegemaran sambil menghirup teh panas.
Tapi itu tetap terlalu lebih untuk diminta-minta dalam alam nyata.
Yang mana, jarang dapat mengendali menggunakan cara sendiri
Yang mana, takkan dapat apa yang di-mahu-nya.

Taksalah kan?
Sebab aku tahu,
Cara aku ketawa-
Cara aku senyum-
Cara aku bercakap-
Cara aku berfikir-
Dan cara aku melihat-
Bukan untuk diadili siapa pun.

Hidup aku.
Susah aku.
Dengan diri aku.

Aku cuba segalanya
Aku lakukan semuanya.
Kita sama kan?

Permintaan aku,
Simpan biar rapi dan kemas.
Aku takut kelak, ia berhenti dan tidak berfungsi lagi.
Tak perlulah mencari.
Hanya tinggal memori.

No comments:

Post a Comment