Tuesday, October 29, 2013

Semangat.

Hilang.

Lagi.


Selamat pagi..


Tergamam sendiri.

Ahad lepas ( 27/10/2013 ) selesai satu modul untuk pelajar penerapan diploma UiTM. Bila masuk sesi LDK, macam biasa, fasi minta buat ta'aruf. Dan minta diselitkan kekuatan setiap individu, 'benda hidup' yang reflect diri individu dan apa sumbangan individu dari penjelasan tersebut. 

Dan saya.

.......

'.... Kekuatan saya *mata pandang semua orang* saya pun taktahu. Dan saya pun takjumpa benda hidup yang reflect diri saya. Cuma saya nampak diri saya dalam sebuah BUKU. Perjalanan hidup saya. Saya catat, saya record. Segalanya. Baik mahu pun buruk. Dan buat yang baca BUKU itu saya sumbangkan satu jalan cerita supaya mereka belajar dan hidup mereka akan jadi lebih baik dari saya. InshaAllah.'

Duduk.
Terdiam.
Sejujurnya, tadi otak ligat mengarang dialog yang lain dari yang ditutur.
Kata hati, mungkin?

Tergamam sendiri.

Monday, October 28, 2013

Ikat

Di ikat kuat.
Di simpul-mati kan.
Dia punya aku!
Kau pasti? 
Atau lebih tepat, kau punya dia?!

Kenapa?

Ikat sendat. Ketat. 
*senyum*

'Kalau ia tidak tahu letak duduk dirinya pada kamu.
Dia tetap tiada dalam ke - ada - an nya.'

Mahu terbang?

Wednesday, October 23, 2013

3 Pagi Aku

Isi rumah lena mencipta mimpi

Anak tekak jadi perit
Mata mula kabur

Kau tahan kan nafas
Kau meringkuk menekan perut semahu boleh

Hanya untuk diam
Supaya tiada yang menyapa

Dan satu-satunya bila nafas takmampu lagi ditahan.

Itu bunyi tangisan.

*Dan aku percaya ini menangis yang paling sakit buat siapa yang pernah jamah 3 pagi aku.

Monday, October 21, 2013

#SedangMendengar

'Lepas pelukanmu dariku
Buang jauh perasaanmu'


'Yang lalu biarlah berlalu
Jangan lagi ini terjadi'


Yang Berlalu Biarkan Berlalu // Bunga Citra Lestari

Wednesday, October 16, 2013

Boleh

Kita manusia yang sama.
Yang membezakan hanyalah siapa ibubapa kita.
Secara fizikal, kita lain.
Tapi pernah tak kita sedar, apa yang kita alami, SAMA.
Cerita yang berbeza tapi dalam pengembaraan yang sepadan.

Macam roller coaster.
Atas.
Bawah.
Tapi kau je boleh pilih sama ada
Mahu menjerit?
Menjerit sambil tutup mata?
Melalak?
Muntah?
Atau diam dan hayati sendiri?

Kadang-kadang aku rasa hilang dalam fantasi
Aku hanya mahu travel satu dunia, baca puisi kegemaran sambil menghirup teh panas.
Tapi itu tetap terlalu lebih untuk diminta-minta dalam alam nyata.
Yang mana, jarang dapat mengendali menggunakan cara sendiri
Yang mana, takkan dapat apa yang di-mahu-nya.

Taksalah kan?
Sebab aku tahu,
Cara aku ketawa-
Cara aku senyum-
Cara aku bercakap-
Cara aku berfikir-
Dan cara aku melihat-
Bukan untuk diadili siapa pun.

Hidup aku.
Susah aku.
Dengan diri aku.

Aku cuba segalanya
Aku lakukan semuanya.
Kita sama kan?

Permintaan aku,
Simpan biar rapi dan kemas.
Aku takut kelak, ia berhenti dan tidak berfungsi lagi.
Tak perlulah mencari.
Hanya tinggal memori.

Sunday, October 6, 2013

Bungee Jumping

Pemikiran kita jarang sekali sama seakan siapa-siapa. Tapi kita jarang sekali boleh lari dari memikirkan benda yang kita takmahu ingat.

Kita boleh cakap, 'aku taknak fikir lagi pasal ni. Takda kene-mengena dengan aku. Tu masalah dia dengan sipolan. Biarkan mereka.'

Tapi percaya tak, jika ada ruang masa kosong lagi lengang. Perkara itu yang sampai ke kotak fikiran ini.

Ye, aku faham kau taknak fikirkan. Aku taksalahkan kau pun. Sabar okay. Macam ni, perkara tu yang seolah-olah takboleh jauh dari kita. Dan aku yakin, lagi kau kata jangan fikir, lagi bergunung-gunung dia jejak kau.

Untuk aku, biarkan perkara itu datang. Masa dia tengah taksub main dalam otak kau yang lapang tu, apa kata kau dengar lagu-lagu awesome or baca buku. Kalau ada situasi dalam lagu atau buku yang mengejek *sebab kadang2 playlist lagu sendiri perli balik kan* , apa kata kau fikir secara... Positif.

Ye, ye.. Aku tahu susah untuk positif. Sekurang-kurangnya kau kena cuba jadi optimistik. Ajar diri sendiri untuk bertindak. Selalunya perkara yang kita fikirkan tu mesti yang sudah berlaku kan? Bila takboleh nak berhenti berfikir baik fikirkan cara untuk berpandangan 'indah'.

Masa lalu kau dah lama pergi. Kau yang takpernah nak lepaskan masa lalu untuk terus berlalu. Macam mana kau nak ada satu masa yang bergerak ke depan tanpa menjentik peristiwa masa lalu tu?

Okay, apa yang kau fikirkan belum pula berlaku? Takpa, lalui harihari kau macam selalu. Jangan sampai routine kau berubah 360 darjah kerana kau takutkan sesuatu yang belum berlaku. Takut? Takda siapa pun nak sesuatu yang dia taknak, untuk terjadi.

Optimistik.
Dalam negatif masih ada positif.
Dalam takut masih ada keyakinan.
Dalam jatuh kau masih boleh bangun sendiri tanpa tangan lain yang menghulur
Dan aku percaya
Dalam buruk ada juga baiknya.

Payah. Memang payah. Tapi kalau kau takmampu ber-bungee jumping sekarang, jangan berangan-angan untuk terbang.

Tuesday, October 1, 2013

Diam-diam

Diam-diam bila kau berada dipihak aku.

Waktu seakan diputar dan kau lalui apa yang aku alami.

Bila peristiwa seakan deja vu bagi kau

Di saat pandangan kau kabur

Satu masa bila kau jatuh

Hati kau pecah macam belon.

Diri kau lumpuh.

Aku percaya, nama aku akan ada dalam laungan kau.

Tapi mungkin masa tu yang tinggal hanya dua batu putih.

Kaku.

Dan semoga kau terus hidup.

Oktober

Jiwa aku teguh

Hati aku padu

Minda aku terkadang buntu

Yang aku tahu,
Diri itu aku.

Kerana dua.

Aku yang tentu,
Aku yang mahu.

Takcukup.

Tapi aku takminta lebih.